Napełnianie opon pianką, masą poliuretanową, elastomerem

Oferujemy Państwu napełnianie kół jezdnych pojazdów roboczych specjalną masą poliuretanową Durofill oraz Softfill.

Jest to niemiecka technologia napełniania kół poliuretanem. Tworzywem jest substancja niezmieniająca parametrów i nieulegająca procesom starzenia. Opona napełniona poliuretanem może być używana do zniszczenia bieżnika lub rozerwania na odcinku co najmniej 20 cm. Okres użytkowania nie jest ograniczony, ponieważ czas nie ma wpływu na zmianę własności elastycznych tworzywa. Tworzywo to gwarantuje parametry identyczne ja w przypadku tradycyjnego zestawu – opona – dętka – sprężone powietrze.

Wypełnienie opon pianką posiada wszelkie wymagane atesty łącznie z dopuszczeniem do stosowania w armiach NATO. Jest ono między innymi stosowane przez armię niemiecką. Wykorzystanie tej technologii przynosi wymierne korzyści.

Najważniejsze z nich to:

  • dwukrotne wydłużenie okresu użytkowania opony
  • brak przestojów urządzeń transportowych z powodu defektu ogumienia
  • ochrona zawieszenia pojazdu
  • podniesienie komfortu obsługi

Wypełnienie stosowane jest między innymi w:

  • górnictwie odkrywkowym
  • kamieniołomach
  • przemyśle metalowym
  • składnicach złomu
  • lotniskach
  • portach
  • rolnictwie
  • leśnictwie
  • wysypiskach śmieci
  • hutnictwie
  • transporcie ciężkim

Zbieranie śmieci

Żółta koparka

Żółty wysięgnik


Z czego składa się pianka do opon?

Proponowane przez nas rozwiązanie jest szeroko stosowane dzięki licznym zaletom. Nie byłoby to możliwe bez odpowiednich środków. Pianka powstaje poprzez połączenie dwóch specjalistycznych płynów. W efekcie powstaje reakcja chemiczna, którą stymuluje się przy użyciu sterowanej komputerem maszyny. Dzięki temu koła poliuretanowe zyskują pożądane właściwości. To właśnie one odpowiadają za niezwykłą popularność wypełnienia.


Charakterystyka elastyczności

Charakterystyka elastyczności

Porównanie sprężystości

Porównanie sprężystości


Na czym polega wypełnianie opony pianką?

Pianki nie da się zaaplikować przy użyciu domowych metod. Niezbędna jest do tego maszyna, która wstrzykuje mieszkankę pod właściwym ciśnieniem. Wypełnienie opony pianką wymaga też stworzenia niewielkiego otworu odpowietrzającego, a także pozostawienia ogumienia w optymalnej temperaturze (25ºC) przez maksymalnie 48 godzin. W ten sposób wypełnienie utwardza się, co pozwala na swobodną eksploatację koła w normalnych warunkach.

Wycena zlecenia odbywa się na podstawie zużytej pianki poliuretanowej. Można więc być pewnym, że płaci się wyłącznie za to, co jest niezbędne do uzyskania zadowalającego efektu.


Opona napełniona tworzywem

Opona napełniona tworzywem

 

Opona klasyczna

Opona klasyczna

 

Rozwiązanie to jest stosowane w pojazdach roboczych, których prędkość maksymalna nie przekracza 80 km/h.

Parametry wypełnień
DUROFILL
Twardość wypełnienia DIN 53505 SHORE (A) 26-30
Rozciągliwość DIN 53504 kN/m2 1200-1400
Sprężystość DIN 53504 % 300-350
Rozciągliwość dla 100% naprężenia kN/m2 605-645
Wytrzymałość na rozrywanie kN/m2 4,4 – 4,9
SOFTFILL
Twardość wypełnienia DIN 53505 SHORE (A) 9-10
Rozciągliwość DIN 53504 kN/m2 810-850
Sprężystość DIN 53504 % 500-600
Rozciągliwość dla 100% naprężenia kN/m2 430-450
Wytrzymałość na rozrywanie kN/m2 2,8 – 3,0

Czy każda opona nadaje się do napełnienia elastomerem?

Nie każda opona może zostać poddana procesowi, jakim jest napełnianie opon elastomerem. Kluczowym kryterium jest jej stan techniczny oraz konstrukcja – opony muszą być w dobrym stanie, bez uszkodzeń kordu i z równomiernie zużytym bieżnikiem. Zaleca się, aby do wypełniania wybierać opony nowe lub mało eksploatowane, które zachowują pełną szczelność i strukturę wewnętrzną. W przypadku mocno zużytych egzemplarzy wypełnienie mogłoby nie przynieść oczekiwanego efektu, a nawet doprowadzić do przedwczesnego uszkodzenia. 

Proces wypełniania opon elastomerem można zastosować w większości modeli ogumienia przemysłowego i budowlanego, zarówno w oponach diagonalnych, jak i radialnych. Wybierając opony do tego procesu, warto kierować się ich przeznaczeniem oraz specyfiką pracy maszyny. Na przykład, pojazdy pracujące w warunkach wewnętrznych, w których liczy się czystość nawierzchni, powinny korzystać z dedykowanych mieszanek gumowych o obniżonej ścieralności. W przypadku ciężkich warunków zewnętrznych – priorytetem będzie odporność na przecięcia i deformacje.

W przypadku maszyn wyposażonych w opony przemysłowe, proces wypełniania elastomerem znacząco zwiększa niezawodność i bezpieczeństwo pracy. Opony te, po wypełnieniu, zapewniają stabilne prowadzenie nawet przy maksymalnym obciążeniu, minimalizując ryzyko przestojów. Takie rozwiązanie przekłada się na większą efektywność całego parku maszynowego i wydłużenie cyklu eksploatacyjnego ogumienia.