Parametry opon pełnych do wózków widłowych i innych maszyn | Jantech

Parametry opon pełnych

Opony pełne do wózków widłowych

Jednym z najważniejszych, może nawet najważniejszym czynnikiem decydującym o ekonomicznej i bezpiecznej eksploatacji podnośników widłowych jest optymalny dobór ogumienia. Dobierzmy właściwie odpowiednie ogumienia na dane warunki, a poza swoją podstawową funkcją pomoże nam ono również ograniczyć wydatki związane z przestojami maszyn, defektami opon i innymi nieprzewidzianymi okolicznościami.

Zanim jednak to nastąpi, należy dokonać szczegółowej analizy charakterystyki pracy podnośnika widłowego:

  1. specyfikacja przewożonych ładunków
  2. intensyfikacja pracy maszyny, system wielo- lub jedno- zmianowy
  3. praca na zewnątrz czy wewnątrz
  4. rodzaj nawierzchni, po której będzie się poruszał
  5. jak długie będą odcinki, po których będzie się poruszał

 

Powyższe czynniki będą miały decydujący wpływ na optymalny wybór i pracę ogumienia, co ma radykalne znaczenie dla bezpieczeństwa i dłuższego okresu jego użytkowania. Ponadto źle dobrane opony pełne do wózków widłowych będą powodem niewłaściwej amortyzacji (a za tym – większych drgań) – co ma bezpośrednie przełożenie na nadmierne zużywanie się elementów zawieszenia podnośnika i samego ogumienia również.

Ogumienie przemysłowe możemy podzielić na dwie podstawowe kategorie:

  1. opony pełne, superelastyczne
  2. opony pneumatyczne.

 

W ramach tych dwóch kategorii dokonywać możemy dalszych podziałów:

  1. opony standardowe lub do szybkiego montażu
  2. opony niebrudzące (nonmarking)
  3. opony antystatyczne

 

Różnorodność cech i parametrów opon umożliwi optymalny ich wybór, aby mogły się sprawdzić w innym środowisku pracy. To wszystko jest istotą bardzo ważnego, wstępnego rozpoznania charakterystyki miejsca ich użytkowania.

Kolejną rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę podczas zakupów, jest jakość dobieranych opon. Opony pełne oraz pneumatyczne do wózków widłowych, podobnie jak ogumienie wielkogabarytowe albo opony osobowe, również charakteryzuje podział uwzględniający różne klasy jakościowe.

Niezawodne opony pełne do wózków widłowych

W naszej ofercie posiadamy opony pełne do wózków widłowych najwyższej klasy (tzw. Premium), do której zaliczyć możemy marki takie jak Solideal czy Trelleborg, których to jesteśmy wiodącym dystrybutorem ogumienia przemysłowego na Śląsku. Opony Premium to opony, które zdadzą egzamin w najcięższych warunkach eksploatacyjnych, na długich dystansach, przez długi czas.

Do podnośników widłowych pracujących w mniej wymagających warunkach oferujemy opony klasy niższej (budżet), które charakteryzuje niska cena zakupu, przy zadowalającej jakości i parametrach użytkowania. Jeśli nie ma potrzeby inwestowania w opony pełne do wózków widłowych klasy premium, wózek użytkowany jest kilka godzin w tygodniu, w niewymagających warunkach, również pomożemy dobrać odpowiednie opony, jak na przykład Ecomatic Solideala, czy ORCA Trellebroga.

Opony pełne do wózków widłowych i innych maszyn.

Oferta nasza zawiera bardzo bogaty przegląd przez czołowych producentów opon przemysłowych, wśród których coraz częściej prym pierwszeństwa przy doborze opon obierają opony pełne, superelastyczne, lub wypełniane elastomerem opony pneumatyczne, co w efekcie daje substytut opony pełnej. Opony pełne przeznaczone są do prac transportowych i magazynowych o zróżnicowanym stopniu obciążenia wózka, najczęściej ciężkim lub umiarkowanie ciężkim. Stosuje się je w maszynach przeznaczonych do przenoszenia lub układania ładunków w bezpośrednim środowisku pracy ludzi, dlatego bardzo istotne jest aby prace były wykonywane z wszelkimi normami bezpieczeństwa, dlatego wybór opon dla takich maszyn, to wybór ogumienia przy którym decydującym czynnikiem niekoniecznie jest cena.

Opony pełne, tak zwane superelastyczne – to ogumienie w którym całe wnętrze składa się z gumy, a nawet kilku jej warstw. Opony pełne są optymalnym rozwiązaniem dla aplikacji które szczególnie narażają je na uszkodzenia (hale produkcyjne (wióry, śruby), gruzowiska, złomowiska oraz wysypiska śmieci). W przypadku defektu występującego na oponie dętkowej, a niejednokrotnie zwyczajnego wystrzału pod obciążeniem, lub rozdarcia podczas najazdu pod ostrym kątem na przeszkody pokroju próg hali, czy wysoki krawężnik, opona taka niejednokrotnie nie nadaje się już do dalszej eksploatacji. Jednak kiedy mamy zamontowaną oponę pełną możemy bezpiecznie dla operatora i urządzenia kontynuować pracę, ponieważ jest to produkt odporny na opisane wyżej uszkodzenia. Dzięki oponom pełnym przebicie, uszkodzenie, wystrzał, czy zwyczajne rozerwanie zostaje wyeliminowane praktycznie do zera – daje nam to poczucie bezpieczeństwa oraz znacząco zwiększa mobilność naszego wózka widłowego oraz pozwala zapobiec generowaniu się niechcianych kosztów.

Opony pełne dzielimy w zależności od montażu na wersje:

Standard – O przekroju symetrycznym, montowana na felgi skręcane oraz na felgi pierścieniowe z zabezpieczeniem pierścieniowym. Oznaczenie tego typu na oponach to Standard, (STD).

Quick – Ta opona posiada od zewnętrznej części gumowy rant z jednej strony, który podczas montażu na feldze (wyłącznie stożkowej, pierścieniowej, jednak bez ich użycia) samozabezpiecza oponę na feldze. Montaż tych opon odbywa się za pomocą specjalistycznej prasy hydraulicznej, mobilnej lub stacjonarnej. Oznaczenia tego typu to Quick, Q ,Easyclik, Fix, Plus (w zalezności od Producenta).

Dzielimy je również w zależności od konstrukcji wewnętrznej:

Superelastyczne – opona najczęściej składająca się min z 3 warstw, z których jedna warstwa – wewnętrzna – stanowi czynnik amortyzujący dla całej opony. Gwarantuje to lepsze właściwości trakcyjne, lepsze odprowadzenie nagromadzonego w felgach ciepła podczas pracy, redukcje drgań oraz znaczną poprawę komfortu prowadzenia maszyny na nierównym terenie . Zapobiega to przegrzewaniu się układów jezdnych i hamulcowych maszyny. Opony superelastyczne, zwłaszcza te klas Premium – przeznaczone są praktycznie do ciągłej eksploatacji bez przerw.

Elastyczne – opona dwu lub jednowarstwowa . Przeznaczona do uniwersalnego użytku. Zalety to niższa cena, pełna zwarta konstrukcja oraz wysoka wydajność w odniesieniu do poniesionych nakładów.

Parametry opon

Lp.     Rozmiar     opony Rozmiar felgi (1) Rodzaj bieżnika Wymiary opony [mm] (3) Dopuszczalne obciśenia [kg]
Max. szerokość Średnica zewnętrzna [+/- 2%] Wózki widłowe(2)
25 km/h
Inne pojazdy(4) Statyczne
 MAG   HT   SM   RIB   LUG  SKS(5)  MIL  Koło nośne Koło skrętne 10 km/h 25 km/h 0 km/h
1 3.00 – 4 2.10 – 4 A   87 250 255 195 230 195 295
2 2.50C – 4 A  
3 4.00 – 4 2.10 – 4 A   A 116 306 535 410 485 410 620
4 2.50C – 4 A   A
5 3.00 – 5 2.15B – 5   A   78 267 435 335 395 335 505
6 3.50 – 5 3.00SP – 5   A   101 298 520 400 470 400 605
7 4.00 – 8 2.50C – 8   A   A   130 406 950 730 860 730 1100
8 3.00D – 8 A* A*   A     
9 3.25I – 8 A A  
10 3.75 – 8   A   1010 775 915 775 1170
11 5.00 – 8 3.00D – 8 A* A* A*   143 458 1415 1090 1285 1090 1645
12 3.25I – 8   A A  
13 3.75 – 8   A   1500 1155 1365 1155 1745
14 15 x 4 1/2 – 8 3.00D – 8 A* A* A* A*   132 377 1040 800 940 800 1210
15 3.25I – 8 A A A A  
16 16 x 6 – 8 4.33R – 8 A* A*   164 417 1495 1150 1355 1150 1735
17 17 x 7 – 8 4.33R – 8   A*   187 432 1690 1300 1535 1300 1965
18 18 x 7 – 8 4.33R – 8 A* A* A*   187 453 2145 1650 1945 1650 2490
19 18 x 9 – 8 7.00E – 8    A A   228 457 2535 1950 2300 1950 2945
21 6.00 – 9 4.00E – 9 A* A* A* A*   173 529 1885 1450 1710 1450 2190
22 16 x 5 – 9 3.50D – 9   A*   128 406 1050 810 950 810 1225
23 4.00E – 9   A*  
24 21 x 8 – 9 6.00E – 9 A* A*   216 524 2755 2120 2505 2120 3200
25 7.00E – 9   A   2895 2225 2625 2225 3360
26 6.50 – 10 5.00F – 10 A* A* A*   191 576 2340 1800 2125 1800 2720
27 5.50F – 10   A A  
28 7.50 – 10 5.00F – 10 A* A   224 632 3070 2360 2785 2360 3565
29 5.50F – 10 A* A  
30 23 x 9 – 10 6.50F – 10 A* A*   243 583 3445 2650 3125 2650 4000
31 200/50 – 10 6.50F – 10 A* A*   200 457 2470 1900 2240 1900 2870
32 7.00 – 12 5.00S – 12 A* A* A*   207 657 2920 2240 2645 2240 3380
34 23 x 10 – 12 8.00G – 12 A* A*   275 583 3770 2900 3420 2900 4380
35 27 x 10 – 12 8.00G – 12 A* A*   275 676 3900 3000 3540 3000 4530
36 150/100 – 13 (23 x 5) 3.75P – 13 A*   167 622 1495 1150 1355 1150 1735
37 5.50 – 15 4.50 – 15   A   162 666 2430 1870 2205 1870 2825
38 6.00 – 15 4.50 – 15 A   165 700 2725 2095 2470 2095 3165
39 7.00 – 15 5.50 – 15 A* A   213 731 3545 2725 3215 2725 4115
40 6.00 – 15   A  
41 7.50 – 15 5.50 -15 A* A*   229 757 3900 3000 3540 3000 4530
42 6.00 – 15 A* A  
43 6.50 – 15 A* A*  
44 8.25 – 15 5.50 – 15 A* A A   253 819 4600 3540 4175 3540 5345
45 6.00 – 15 A* A A   4750 3650 4300 3650 5510
46 6.50 – 15 A* A* A*  
47 28 x 9 – 15 6.50 – 15   A   233 693 3770 2900 3125 2650 4380
48 7.00 – 15 A* A*  
49 28 x 12.5 – 15 9.75 – 15 A* A*   318 693 5525 4250 4575 3875 6420
50 250 – 15 7.00 – 15 A* A*   265 720 4745 3650 4200 3570 5510
51 7.50 – 15 A* A  
52 300 – 15 8.00 – 15 A* A* A*   324 823 5850 4500 5210 4410 6795
53 310 – 15 EW 8.00V-15 A   324 823 5735 4410 5210 4410 6660
54 355/65 – 15 9.75 – 15 A* A*   355 823 7800 6000 6430 5450 9060
55 6.50 – 16 5.50 – 16   A A*   A*   194 747 2600 2000 2360 2000 3020
56 6.00 – 16   A  
57 7.50 – 16 5.50 – 16   A*   A*   220 798 3965 3050 3600 3050 4605
58 6.00 – 16   A  
59 8.00 – 16 5.50 – 16   A*   230 817 4160 3200 3775 3200 4830
60 6.00 – 16   A*  
61 9.00 – 16 5.50 – 16        A*   255 867 4355 3350 3955 3350 5060
62 6.00 – 16   A  
63 7.50 – 20 6.00 – 20   A   230 909 3900 3250 3520 3200 4910
64 6.50 – 20   A  
65 8.25 – 20 6.50 – 20   A A   253 951 4400 3650 4005 3675 5510
66 7.00 – 20   A A   258
67 7.50 – 20   A A   263 4600 3875 4190 3845 5850
68 9.00 – 20 6.50 – 20 A   271 992 5400 4500 4850 4450 6795
69 7.00 – 20 A    276
70 7.50 – 20 A   281
71 10.00 – 20 6.50 – 20 A   287 1029 5840 4875 5315 4865 7360
72 7.00 – 20 A A A   292
73 7.50 – 20 A A A   297 6000 5000 5450 5000 7550
74 8.00 – 20 A A A   302
75 12.00 – 20 8.00 – 20 A A A   332 1098 7560 6300 6815 6250 9515
76 8.50 – 20 A A A   337
77 10.00 – 20 A”   A   352 8520 7100 7740 7100 10720
78 31 X 10 – 20 7.50 -20   AQ   AQ   292 815 4030 3100 3660 3100 4680
79 33 X 12 – 20 7.50 -20   AQ   AQ   341 881 5200 4000 4720 4000 6040
80 36 X 14 – 20 7.50 -20   AQ   AQ   388 954 6175 4750 5605 4750 7175
81 12.00 – 24 8.00TG-24   A   332 1196 8040 6700 7250 6650 10115
82 8.50 – 24   A   337
83 10.00 – 24   A   337 1217 9000 7500 8175 7500 11325
84 355/85 – 24 (48.5×14-24) 11,25 – 24   A   337 1217 11040 9200 10030 9200 13890
85 355/85 – 24 (48.5×14-24) 12.00 – 24   A   337 1217 11760 9800 10680 9800 14800
86 14.00 – 24 10.00 – 24 A A   405 1313 11000 9250 10000 9175 13970
87 14.00 – 25 11.25 – 25 A   405 1345 12500 10400 11335 10400 15705
88 16.00 – 25 11.25 – 25 A   A   432 1493 15000 12500 13625 12500 18875
OZNACZENIA

A – produkt w wersji standardowej – ze stopką na felgi pierścieniowe lub dzielone (skręcane).
A* – produkt dostępny w wersji standardowej oraz w wersji QUICK – do szybkiego montażu.
A” – produkt dostępny jedynie z bieżnikiem MAG Semi Track, w wersji standardowej – sprowadzany wyłącznie na indywidualne zamówienie klienta.
AQ – produkt dostępny jedynie w wersji Quick – sprowadzany wyłącznie na indywidualne zamówienie klienta.


UWAGA!!!

Wszystkie rozmiary dostępne są również w wersji NON MARKING – niebrudzącej (białej) oraz w wersji ELCON (przewodzącej prąd).
Opony MAGNUM dodatkowo występują w wersji NON MARKING GREEN – niebrudzącej (zielonej) – sprowadzane wyłącznie na indywidualne zamówienie klienta.


WAŻNE INFORMACJE
(1) Prosimy o sprawdzanie felgi, szczególnie jej szerokości, gdyż powinna odpowiadać oznaczeniu stopki opony.
Należy także sprawdzić nośność felgi w danych jej producenta, gdyż maksymalne dopuszczalne obciążenie koła nie może przekroczyć wartości ani nośności opony, ani nośności felgi.
(2) Podane prędkości dla wózków widłowych to maksymalna dopuszczalna prędkość wózka nieobciążonego.
Dopuszcza się zwiększenie obciążenia kół obciążanych (przy widłach) przy mniejszych prędkościach wózka. O szczegóły prosimy zwracać się do działu technicznego. Podane obciążenia to „masa dodana” – nie uwzględniają masy opon.
(3) Wymiary podane zostały zgodnie z normami ETRTO, gdzie było to możliwe. Aby zapewnić możliwość zamiany z oponami pneumatycznymi opony pełne mogą być zdecydowanie mniejsze niż przeciętna szerokość odpowiedniej opony pneumatycznej w czasie pracy.
W sprawie dokładnych wymiarów rzeczywistych prosimy o kontaktowanie się z działem technicznym.
(4) W tej kategorii znajdują się:
napędowe i skrętne montowane na pojazdach innych niż wózki widłowe z przeciwwagą, na dĽwigach samojezdnych, na swobodnie toczących się (czyli nie napędowych) kołach przyczep i naczep pokonujących jednorazowo (bez postoju) dystans nie dłuższy niż 2000 m.
Przy dłuższych dystansach, w szczególności dla zastosowań w urządzeniach rotacyjnych (przemysłowe instalacje rotujące) i w wozach bramowych (samojezdnych dĽwigach bramowych), prosimy o kontakt z działem technicznym.
(5) Produkty z bieżnikiem SKS ze stopką w wersji Quick – występują w wykonaniu na Lewą lub Prawą stronę maszyny – sprowadzane są wyłącznie na indywidualne zamówienie klienta.